5 efecte pe care le are dansul asupra creierului tău


Cei dintre voi cărora vă place să vă desfășurați pe ringul de dans veți fi probabil surprinși să aflați că vă faceți un mare serviciu. Dansul este mai mult decât doar o activitate agreabilă sau distractivă pe care să o experimentezi cu prietenii sau cu partenerul. Să dansezi presupune sa dezvolți o abilitate uimitoare de a-ți îmbunătăți felul în care iti funcționează creierul. Haideți să ne uităm la 5 efecte interesante pe care dansul le poate avea asupra creierului tău.

  1. VA SPORI NEUROPLASTICITATEA CREIERULUI

Un studiu condus de Colegiul de Medicină Albert Einstein din New York, publicat în New England Journal of Medicine, a fost realizat pe o perioada de 21 de ani avand ca participanți cetățeni seniori cu vârste de la 75 ani în sus. Cercetătorii au masurat acuitatea mentală în raport cu înaintarea în vârstă prin monitorizarea ratei de demență apărută la persoanele participante la cercetare. Obiectivul cercetării a fost aceal de a afla daca orice activitate recreativă cognitivă sau fizică are un efect asupra acuității mentale.

Studiul a descoperit că unele activități cognitive influențează acuitatea mentală, însă aproape nici una dintre activitățile fizice nu au avut nici un efect în această zonă. Singura excepție a fost dansul frecvent. Unele descoperiri ale studiului erau:

* cititul – 35% reduce riscul de demență

* înotul și mersul cu bicicleta – 0% reduce riscul de demență

* rezolvarea careurilor cu cuvinte încrucișate măcar în 4 zile pe saptamana – 47% reduce riscul de demență

* jocul de golf – 0% reduce riscul de demență

* DANSATUL FRECVENT – 76% REDUCE RISCUL DE DEMENȚĂ

Oamenii care danseaza regulat au capacități cognitive mai mari și sinapse neuronale de o complexitate crescută, după cum explică dr. Robert Katzman. Dansatul a scăzut riscul aparitiei demenței prin îmbunătățirea aceste calități neuronale. Dansatul poate cauza creierului o continuă recreere a căilor neuronale, ajutând în acest fel la creșterea neuroplasticității creierului.

  1. VA CREȘTE NIVELUL DE INTELIGENȚĂ

Ce înțelegem prin inteligență? Dacă răspunsul nostru la o situație dată este automat (relația stimul – răspuns e automata), atunci este acceptat faptul că inteligența a involuat. Când creierul evaluează diferite raspunsuri rezonabile si alege deliberat un raspuns, procesul este considerat a fi inteligent. Piaget a spus ca inteligența este ceea ce folosim când nu știm încă ce să facem.

Ca sa spunem mai simplu, esența inteligenței consta în a lua decizii. Pentru a ne îmbunătăți acuitatea mentală este cel mai bine să ne implicăm pe noi înșine într-o activitate care cere să luăm decizii și schimbări rapide. Dansatul este un exemplu de activitate confruntata cu schimbari rapide de ritm, de pași, care cere să decizi în viteză si să te adaptezi rapid. Necesită răspunsuri instant la întrebări precum ÎN CARE DIRECȚIE TREBUIE SĂ MA ÎNTORC? CE VITEZĂ SĂ AM CÂND MĂ ÎNVÂRT? sau CUM SĂ REACTIONEZ LA MIȘCĂRILE PARTENERULUI MEU? Dansatul este o excelentă cale pentru a ne menține și îmbunătăți inteligența.

  1. VA CRESTE CAPACITATEA DE MEMORARE A MUȘCHILOR

Articolul THE COCNITIVE BENEFITS OF MOVEMENT REDUCTION: EVIDENCE FROM DANCE MARKING susține ca dansatorii pot realiza mișcări complexe cu mai multă ușurință atunci când inainte fac pașii în ritmul mersului, încet, codificând fiecare mișcare cu un indiciu.

Cercetătorul Edward Warburton, un fost balerin profesionist, și colegii săi au căutat “gândirea din spatele realizării dansului”. Ei au publicat descoperirile lor in PSYCHOLOGICAL SCIENCE, o revista a Asociatiei pentru Știința Psihologiei. Ei au descoperit că acest mers in pași de dans înlesnește reducerea conflictului dintre partea fizică și cea cognitivă a dansului, și făcând asta, dansatorii își dau o șansă în a memora și a repeta mișcările cu o fluiditate mult mai mare.

Concluzia a fost că vizualizarea mișcărilor și realizarea lor în pas de mers poate îmbunătăți memoria, inclusiv memoria mușchilor. Acest tip de vizualizare și mergând pe pașii de dans ne învață prin dans că putem să folosim asta în multe alte domenii pentru a ne optimiza performanțele.

  1. VA ÎNCETINI PROCESUL DE ÎMBĂTRÂNIRE ȘI VA STIMULA MEMORIA

Dr. Katzman consideră că cu cât sunt mai complexe sinapsele neuronale pe care le facem cu atât este mai bine. El crede că fiecare dintre noi ar trebui să facem tot ce putem pentru a ne crea noi căi neuronale, si dansatul este o cale grozava pentru a face asta.

Pe masura ce îmbătrânim celulele creierului mor datorită nefolosirii lor și sinapsele devin mai slabe. Numele persoanelor si locurilor sunt mai greu de reamintit pentru că există doar o cale neuronală care să ne conducă la această informație stocată.

Dacă lucrăm cu noi prin învățarea de noi lucruri, cum ar fi dansul, putem să construim rute mentale diferite si multe căi noi. Așa că, dacă o cale se pierde ca rezultat al îmbătrânirii, putem avea căi altenative pe care le putem folosi pentru a accesa informațiile stocate si amintirile.

  1. VA AJUTA LA PREVENIREA AMEȚELII

V-ați întrebat vreo dată de ce balerinii nu amețesc atunci cand execută acele piruete? Cercetarile arată că, de-a lungul anilor de practica si antrenamente, dansatorii câștigă abilitatea de a suprima semnalele de la organele din interiorul urechii, care raspund de echilibru și care sunt legate de cerebel.

Dr. Barry Seemungal de la Departamentul de Medicina al IMPERIAL explică urmatoarele ” Nu e folositor pentru un dansator sau un balerin sa simtă amețeli sau lispa echilibrului. Creierul lor s-a adaptat de-a lungul anilor de antrenament sa suprime aceste semnale. În consecință, semnalul care merge în zona creierului care răspunde de perceperea amețelii din cortex este redus, făcându-i pe dansatori mai rezistenți în această privință.”

Dacă suferim de amețeli, atunci trebuie să ne facem timp în programul nostru pentru orice formă de dans ca formă minunată de a rezolva această problemă. Dansul va îmbunătăți functionarea cerebelului nostru, ceea ce în timp poate să ne ajute să ne îmbunătățim echilibrul. Nu avem nevoie să fim dansatori profesioniști pentru a beneficia de efectele acestui sport. Dansul la orice nivel ajută.

CONCLUZII

Dansul poate fi o cale grozavă pentru a îmbunătăți mai multe funcții ale creierului nostru. Dansul poate crește conectivitatea neuronală pentru că integrează mai multe funcții ale creierului în același timp : care tin de partea cognitivă, emoțională , kinestezică si fiziologică. Această creștere a  conectivității neuronale poate fi un beneficiu major pentru creierul nostru pe măsură ce înaintăm în vârstă. Așa că haideți să dansăm acum și să dansăm des!

Sursa aici

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *